Μετρό Θεσσαλονίκης: πό το 1918… στο 2024 – Ένα έργο που πέρασε από ”χίλια μύρια κύματα”

Reading Time: 2 minutes

Το Σάββατο 30 Νοεμβρίου δίνεται στην κυκλοφορία το μετρό Θεσσαλονίκης ένα έργο, που εκτιμάται ότι θα δώσει ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης και θα διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών στο κέντρο.

Tο μετρό της Θεσσαλονίκης πέρασε κυριολεκτικά από σαράντα κύματα. Ξεκίνησε ως ένα όραμα που αγκάλιασε η πόλη, εξελίχθηκε σε ανέκδοτο λόγω πολυετών καθυστερήσεων, των αλλαγών στο σχεδιασμό του και των δικαστικών προσφυγών, ενώ σήμερα αποτελεί μια απτή πραγματικότητα.

Ήδη από το 1918 υπάρχουν προτάσεις για υπόγειο σύστημα σιδηροδρόμων.  Ο προϋπολογισμός του 1976 είναι ο πρώτος, που περιέχει κωδικό «μετρό Θεσσαλονίκης».

Ο οραματιστής δήμαρχος της Θεσσαλονίκης, Σωτήρης Κούβελας είναι ο αυτός, που περνά από τη θεωρία στην πράξη και ξεκινάει τα έργα κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 1995. Τελικά μετά από περίπου ένα χρόνο, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης τα έργα σταματούν και η ημιτελής κατασκευή μένει στην ιστορία ως « η τρύπα του Κούβελα».

Νέα δημοπράτηση για το έργο γίνεται το 1992 και το 2006 ξεκινούν οι εργασίες κατασκευής με σκοπό να ολοκληρωθούν το 2012.

Το 2007 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς υποδέχεται στον πρώτο μετροπόντικα, που θα χρησιμοποιηθεί  για τη διάνοιξη της σήραγγας και τον βαφτίζει «Κωστίκα».

Την ίδια στιγμή, μπαίνουν οι λαμαρίνες γύρω από τα έργα κατασκευής και παραμένουν για 17 χρόνια με αποτέλεσμα να μειωθεί η εμπορική κίνηση και να κλείσουν καταστήματα.

Πολλοί καταστηματάρχες, που κατάφεραν και διατήρησαν ζωντανές τις επιχειρήσεις τους την εποχή της λαμαρίνας τώρα, που ανοίγει το μετρό αναγκάζονται να κλείσουν τα μαγαζιά τους, καθώς οι ιδιοκτήτες τους τριπλασιάζουν το ενοίκιο.

Καθώς προχωρούν οι εργασίες οι αρχαιολόγοι συναντούν συνεχώς αρχαία. Αρχικά, αποφασίζεται το 2013 η μετακίνηση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, αλλά  ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης προσφεύγει στη Δικαιοσύνη, το Συμβούλιο Επικρατείας κάνει δεκτή την προσφυγή και τα έργα παγώνουν. Για τέσσερα χρόνια δεν πραγματοποιείται καμία εργασία στο σταθμό Βενιζέλου.

Μετά από μελέτες, δικαστικές αποφάσεις και  πολιτικές παρεμβάσεις το 2017 γίνεται επανεκκίνηση των εργασιών .

Το 2018 η κυβέρνηση Τσίπρα πραγματοποιεί εγκαίνια στο σταθμό «Σιντριβάνι» με την αντιπολίτευση να κάνει λόγο για ημιτελές έργο με μουσαμάδες.

Το 2019 ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοινώνει την απόσπαση και επανατοποθέτση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου. Το έργο εισέρχεται στην τελική πορεία.

Το 2024 ο πρωθυπουργός από τη Θεσσαλονίκη δίνει ως ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του μετρό την 30 Νοεμβρίου 2024. Τα δοκιμαστικά δρομολόγια ξεκινούν. Το έργο μαζί με την επέκταση της Καλαμαριάς θα κοστίσει 3 δις ευρώ.

Οι περιπέτειες της κατασκευής της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης τελειώνουν στις 30 Νοεμβρίου. Την ίδια μέρα, οι Θεσσαλονικείς ξεκινούν ένα διαρκές ταξίδι με σκοπό τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο